Waarom je website in het land van je doelpubliek hosten?

Vele bedrijven merken na verloop van tijd op dat hun website niet de gewenste resultaten oplevert als diegene ze dachten te behalen. Vaak is het zelf ver beneden peil, waar aan wat ligt dit precies? Vaak is het een kwestie van onvoldoende naslagwerk in wat ze wel of niet bereiken via het internet. Daarom is het ook belangrijk om op voorhand je doelstellingen te bepalen, zodat je je website hierop kan afstemmen.

Uiteraard wens je dat je website opgenomen wordt in de zoekmachines? Maar hoe bereik je dit precies? Wel buiten het feit dat je rekening dient te houden met de Google ranking factoren, is het van uiterst belang om je website te hosten in het land (en omringende landen) waarin je doelpubliek zich bevindt. Een website gericht op bijvoorbeeld Franse modehuizen dient dus gehost te worden in Frankrijk.

Hoe ga je dan precies te werk tijdens deze bepalingen? Wel, het is belangrijk dat je een onderverdeling maakt tussen de reeds bestaande klanten en de nieuwe klanten. Het is namelijk een kwestie van vertrouwen te wekken bij de bezoekers, gezien dat één van de sleutelwoorden is in de ideale zakenwereld.

Doelpubliek – Bestaande relaties

De groep van reeds bestaande klanten vormt op zich geen probleem. Deze zullen je website en dus ook je bedrijf terugvinden op het internet door het eenvoudigweg ingeven van je bedrijfsnaam in een bepaalde zoekmachine als Google en Yahoo!, wat maakt dat je website gevonden dient te worden, ook al wijkt de opgegeven bedrijfsnaam af van de werkelijke benaming. Heel vaak gebeurt het dat een locatie of een naam van een bepaalde dienst of product wordt toegevoegd bij het ingeven van de zoekactie.

Je dient dus bereikbaar te zijn via allerlei variëteiten van je naam en dit in verscheidene combinaties met plaatsnamen en je meest belangrijke diensten en services. Het is mogelijk dit eenvoudigweg te bereiken via een campagne, een zogenaamde zoekmachine marketing.

Doelpubliek – Nieuwe relaties

De groep van nieuwe klanten is echter de groep waar jij voornamelijk rekening mee dient te houden. Deze kennen je immers helemaal niet: geen namen, geen producten en geen diensten. Je website dient hierbij als richtingsaanwijzer op het wereldwijde web, het is het visitekaartje van je bedrijf. Tenzij je in de niet-virtuele wereld een merknaam hebt ontwikkeld die de aandacht en het vertrouwen wekt van de bezoekers (denk hierbij bijvoorbeeld aan Argenta of het Rode Kruis), zal je eerst moeten trachten een vertrouwensband op te bouwen met je bezoekers.

Hiervoor zijn vele oplossingen zie zich aan je aanbieden, zoals advertising of een radiocampagne, maar dit zal je duur uitkomen, wat je best probeert te vermijden. Je kan het best het medium gebruiken, waarop je doelpubliek zich al vertoeft, namelijk het wereldwijde web, het internet. Je dient je dan ook volledig af te stellen op de gewenste traffic. Op het internet zullen dit de portals worden, dewelke bestaan in verschillende types, afhankelijk van bijvoorbeeld je services en aangeboden producten. Zulke portals bieden je de kans in contact te komen met nieuwe klanten onder je doelpubliek, aangezien portals goed vindbaar zijn.

Dit verklaart waarom het hosten van je website in het land van je doelpubliek zo belangrijk is. Wil je dat je website en bijgevolg ook de diensten van je onderneming goed gevonden worden op het internet? Wens je een goed rendement van je bedrijf? Hosting in het land van je doelpubliek is dan de boodschap!